KADA |
2025 m. sausio mėn. |
KAM |
Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai |
DĖL |
XIX Vyriausybės programos įgyvendinimo veiksmų |
APRAŠYMAS |
Asociacija pateikė pasiūlymus dėl Aplinkos ministerijos paviešintų XIX Vyriausybės programos įgyvendinimo veiksmų:
Asociacija siūlo iš esmės peržiūrėti daugiabučių bei kitų privačių pastatų renovacijos pagal fiksuotą įkainį modelį ir atsisakyti viešųjų pirkimų. Tokiu būdu leisti statybos darbus pirkti laisvai pagal rinkoje esančią praktiką. Statybos darbus perkantis subjektas galėtų savo nuožiūra pasirinkti patyrusį, patikimą, bet galbūt brangesnį rangovą, t.y. mokėti už statybos darbus brangesnę kainą, nes visa suma, viršijanti valstybės nustatytą įkainį, būtų apmokama statybos darbus perkančio subjekto lėšomis. Praktika netaikyti viešųjų pirkimų šiuo metu sėkmingai taikoma finansuojant privatiems asmenims saulės jėgainių, šilumos siurblių bei kitų tvariosios energetikos objektų įsigijimą. Statybos darbų pirkimai be viešųjų pirkimų sudarytų prielaidas išspręsti kelias aktualias problemas: sutaupyti laiko ir lėšų, nes nereiktų vykdyti ilgai trunkančių viešųjų pirkimų procedūrų; pritraukti į renovaciją stiprias ir patikimas rangos įmones, nes statybos darbai būtų perkami už realias kainas; ženkliai paspartinti šalyje renovacijos procesą.
Asociacija siūlo iš esmės peržiūrėti ypatingojo statinio rangovų atestavimo sistemą ir sujungti ją su rangovų kvalifikavimo viešuosiuose pirkimuose sistema. Jeigu pavyktų įgyvendinti tokį sujungimą, ženkliai sumažėtų administracinė našta rangovams bei perkančiosioms organizacijoms, nes rangovų kvalifikacijos tikrinimas atestavime ir viešuosiuose pirkimuose vyktų per vieningą sistemą, nebedubliuojant dokumentų bei procedūrų. Šiuo metu Statybos įstatymo 18 straipsnyje numatytą rangovų atestavimą galima įvardinti kaip „vieno lygio“ arba „minimumo“ sistemą, nes visiems rangovams reikia atitikti vienodus minimalius kvalifikacijos reikalavimus. Tačiau tokia kvalifikacijos tikrinimo sistema nėra tinkama viešuosiuose pirkimuose, nes perkančiosios organizacijos, turėdamos skirtingus objektus, nori turėti galimybę rinktis tarp skirtingo lygio rangovų. Todėl norint integruoti minėtas kvalifikacijos tikrinimo sistemas, reiktų šiuo metu atestavime esančią „vieno lygio“ arba „minimumo“ sistemą transformuoti į kelių kvalifikacijos lygių sistemą, kurioje kiekvienam lygiui būtų numatytas atskiras kvalifikacijos reikalavimų „minimumas“.
Asociacija siūlo iš esmės peržiūrėti Nacionalinio statybos informacijos klasifikatoriaus (NSIK) privalomojo naudojimo sritis ir taikyti NSIK visose statybos, nekilnojamojo turto bei kitose valstybės poreikių srityse. Valstybės poreikių sritys apima platų poreikių spektrą ir patenka į įvairių ministerijų reguliavimo sferą, pavyzdžiui: teritorijų planavimas ir žemės naudojimas, statinio projekto rengimas, SLD išdavimas bei kitos statybų procedūros, statinio eksploatavimas, statybos dalyvių atestavimas, NT registras, NT apmokestinimas, higienos normos, viešųjų pirkimų procedūros, ir kt. Tačiau šiuo metu galiojantys teisės aktai (Statybos įstatymas, statybos techniniai reglamentai) jau klasifikuoja (t.y. skirsto, apibrėžia, suteikia pavadinimus, nustato tarpusavio subordinacinius ryšius) tuos pačius objektus, kurie yra NSIK, bet tą daro kitaip nei NSIK. Reiškia, NSIK nustatomas klasifikavimas neatitinka šiuo metu galiojančių teisės aktų. NSIK turėtų būti suderintas su galiojančiais teisės aktais ir neturėtų prieštarauti tam, ką klasifikuoja galiojantys teisės aktai. |